16 januari reisden we met een bus vol enthousiaste Toerlezjoerders af naar Zeeland. Daar stond ons een geheel verzorgde dag te wachten, aangeboden door founding partner Schipper Groep, waarvoor onze dank. De belangrijkste doelen van deze toer waren verbinding tussen Zeeuwse en Brabantse leisure-ondernemers, kennisuitwisseling en inspiratie. We werden onder andere meegenomen in de ontdekkingsreis van het Zeeuwse DNA en geïnformeerd over het internationale project PROFIT. De bevlogen Zeeuwse ondernemers die aan het woord kwamen, maakten indruk. We kijken terug op een gevulde, inspirerende dag, waarvan de belangrijkste strekking was “Geloof in wat je doet, blijf bij jezelf en volg je hart, je eigen DNA is uniek, zodat je kunt ondernemen met passie!”
De Zeeuwse Hemel – Joost Pieters
De Zeeuwse Hemel is een mix van een winkel, café, restaurant en tuin in Zierikzee. Ook kun je er sinds kort ‘hemels’ blijven overnachten. Juist het gevarieerde aanbod van mogelijkheden, maakt het gecombineerde retail-horeca concept van de Zeeuwse Hemel geliefd. Diverse ingrediënten, waarvan de gerechten op de menukaart worden gemaakt, kun je er kopen, zodat je er thuis mee kunt koken. Zo krijgt een lunch of diner een totaal andere beleving.
Authenticiteit en ondernemen vanuit je hart
Als belangrijkste voorwaarden voor succesvol ondernemen stelde eigenaar Joost Pieters: authenticiteit en ondernemen vanuit je hart en eigen waarheid. “Kijk goed om je heen, laat je inspireren, maar keer je daarna weer naar binnen en voel wat bij jou past. Mensen voelen of iets echt is of niet”, aldus Joost. DNA is volgens Joost je eigen authenticiteit, dat je met anderen kunt delen, om samen een gekleurd totaal-DNA te creëren.
Kenniscentrum Kusttoerisme – Kim Provoost
Op de volgende bestemming, Strandpark De Zeeuwse Kust, vertelde Kim over de werking van het kenniscentrum Kusttoerisme. De belangrijkste focus ligt op: kennisontwikkeling en –overdracht, cijfers over gasten, profilering van Zeeland als gezonde regio en regionale, nationale en internationale samenwerking met o.a. hogescholen en andere relevante partijen. Ze geven jaarlijks diverse publicaties uit, zoals Gastvrij Zeeland.
Vakantiepark De Zeeuwse Kust – Marc Ruiterberg
Eigenaar Marc, bruisend van gedrevenheid en durf, vertelde over het ontstaan van vakantiepark De Zeeuwse Kust. Op de plek waar nu het park staat was helemaal niks, dus ze kregen de kans om het helemaal vanaf het begin op te bouwen. Zijn doel was om mensen een ‘luxe strandbeleving’ te bieden, deze beleving is tot in de details doorgevoerd. Al bij aankomst op het park, zie en voel je direct dat je in Zeeland bent. Ook is dit het enige vakantiepark in Zeeland dat een kinderhotel heeft, met gescheiden ouder- en kinderslaapkamers, dat uiteraard van alle gemakken is voorzien.
Luisteren naar klantwensen en behoeften van nu
Marc: “Luister naar de wensen van je klant en speel in op de wensen van deze tijd. Zo zijn we elke dag open en bieden we verschillende accommodaties aan, van iets minder luxe tot super-de-luxe. In ons restaurant kun je ook gerechten zoals mosselen en kreeft bestellen, ons toiletgebouw is verwarmd en we hebben geïnvesteerd is het beste wifi-netwerk dat er is.”
Naast een weekendje of weekje vakantie, zijn hier chalets te koop en te huur, waardoor nog een doelgroep wordt aangesproken. Een andere slimme zet was de start met zwemles in het zwembad op het park. Tevens is het restaurant van het park te boeken voor feesten en partijen. Marc geeft aan dat het belangrijk is om te investeren in reclame, juist op de momenten dat het goed gaat. Hij investeert jaarlijks een fors bedrag in de zoek- en vindbaarheid van zijn vakantiepark op internet.
Gemeente Schouwen-Duiveland – Marcel van den Berge
In heel Noordwest-Europa, van Le Havre tot Hamburg, is de kust recht, behalve in Zeeland. Het land ligt daar in zee, het Zeeuwse DNA is dan ook ‘Land in Zee’.
Zeeuwse DNA
Het Zeeuwse DNA wordt ondersteund door de volgende vijf kernwaarden: smaakvol, aandacht, puur, sfeer en vrijheid. Het is ontwikkeld vanuit de Provincie Zeeland; iedereen mag hiervan gebruik maken. Op dit moment zijn ze aan het onderzoeken hoe ze met ondernemers het DNA-spoor uit kunnen zetten. De gedachte achter het Zeeuwse DNA is: “DNA zit in je, als je dichtbij jezelf blijft. Kijk om je heen, buig het om naar wat voor jou past en werk samen met anderen, vanuit je eigen identiteit en hart.” De speerpunten zijn: hele jaar door genieten, ongerepte strandbeleving en het omringende water, innovatie van bestaande toeristische bedrijven (geen nieuwe vakantieparken meer), gastvrijheid en storytelling. In de marketingcommunicatie wordt ingezoomd op sterke natuurbeleving, de verbinding tussen land en water en Schouwen-Duiveland als podium.
Drie succesfactoren
1. Hoe spring je eruit?
2. Wat heb je te vertellen? Wat is jouw verhaal?
3. Leef dit verhaal en wees trots op het DNA, want het DNA ben jij!
PROFIT: Professional Framework For Innovation for Tourism
Zeeland neemt deel aan het project PROFIT, waarin gegevens van gasten (BIG DATA) worden verzameld, geanalyseerd, geïnterpreteerd, zodat ze voor verdere doeleinden gebruikt kunnen worden. Een experiment waarmee ze nu werken is de Zeelandpas, waarmee transacties in Zeeland inzichtelijk worden. Ook kun je geografische routing volgen vanaf de plaats waar de pas gekocht is. Plan van aanpak verdere uitrol van PROFIT: continue dialoog met ondernemers, groepsgewijze innovatie en open communicatie.
Afsluiting door Hans Schouw en Ted van der Lee
Organisator Hans Schouw van Sigma Personeelsdiensten, onderdeel van de Schipper Groep, blikt terug op een geslaagde dag, waarin een verbinding is gelegd tussen Zeeuwse en Brabantse leisure-ondernemers. Als founding partner blijft Schipper Groep graag verbonden aan Toerisme De Baronie. Toerisme De Baronie-voorzitter Ted van der Lee vat nog samen dat passie voor je vak, geloven in wat je doet (met je hart), de grote gelijkenis is tussen Zeeland en Toerisme De Baronie.
Managen van verwachtingen
Toerisme De Baronie is een vereniging van en door ondernemers die actief zijn in de vrijetijdseconomie. Het doel is om meer bezoekers naar onze regio te trekken, door middel van een aantrekkelijk leisure-aanbod. Met als gewenst resultaat een groei van de vrijetijdseconomie en een stijging van de inkomsten. Hier worden we allemaal beter van. Het succes van Toerisme De Baronie staat of valt namelijk met veel actieve leden en een actief bestuur! Tijdens de terugreis kregen de Toerisme De Baronie-leden de opdracht om per taakveld (zie onderstaand schema) op te schrijven wat zij kunnen doen om van Toerisme De Baronie – voor hen persoonlijk – een succes te maken. Hiermee liep deze inspiratietoer ten einde.
Nogmaals een woord van dank voor Schipper Groep, die deze boeiende dag mogelijk heeft gemaakt. Wij waarderen het enorm dat lokale ondernemers mee willen doen met Toerisme De Baronie! Ook willen we alle leden bedanken die erbij aanwezig waren. Dank je wel! Benieuwd wat Toerisme De Baronie voor uw bedrijf kan betekenen? Stuur dan een mailtje naar [email protected].